fredag 22. mai 2015

Kandidatpresentasjon Asker menighetsråd

Jeg har sagt ja til å stille på lista til valg på menighetsråd i Asker menighet. Etter 3 perioder hadde jeg egentlig tenkt å si at "nok er nok", men så stiller jeg altså til valg til Oslo bispedømmeråd, og så tenkte jeg at det kunne være greit å ha en forankring for denne funksjonen på grunnplanet i kirken. Soknet er den grunnleggende enheten i vår kirke, og jeg tror det er hensiktmessig for en eventuell oppgave i bispedømmerådet å ha nærkontakt med det som rører seg på grunnplanet. Altså har jeg sagt ja til å stille igjen - på varamannsplass!

I kandidatbrosjyren som skal lages til valget, ble jeg bedt om å presentere meg ved å svare på 3 spørsmål. Vi fikk 370 tegn til disposisjon - til hvert spørsmål, tenkte jeg - men det var altså 370 tegn tilsammen for alle tre spørsmålene! Etter å ha omarbeidet mitt svar, ble presentasjonen slik:

Etter 3 perioder i Asker menighetsråd stiller jeg til valg til Oslo bispedømmeråd. Der ønsker jeg å bidra til å forme kirkens framtid og ivareta Asker-menighetenes interesser. En varaplass i menighetsrådet gir meg en god lokal menighetsforankring for dette arbeidet. De som ønsker å sjekke hva jeg står for, kan lese min kirkeblogg: http://mrvalghavard.blogspot.no/

Slik var mitt opprinnelige utkast til presentasjon/svar på spørsmålene:

1. Hvilke utfordringer ser du som viktige for Asker menighet?
Asker menighet må bevare en gudstjenesteform som tar hensyn til at Asker kirke er den eldste kirken i Asker med ansvar for å være kultur- og tradisjonsbærer. Samtidig må vi skape rom for gudstjenester med et moderne og folkelig musikk- og kulturuttrykk. Menigheten må tørre å stå på sin bekjennelse og ikke la seg friste til å bli en sekulær kirke tilpasset tidsånden.

2. Hva ønsker du å bidra med i Asker menighet?
Jeg stiller til valg til Oslo bispedømmeråd og ønsker der å fremme Asker-menighetenes interesser. Ved også å stille til valg til menighetsrådet, ønsker jeg en forankring i lokalmenigheten. I Asker menighet vil jeg jobbe videre med oppussing/modernisering av Askertun, og arbeide for en moderne og åpen folkekirke som et tydelig alternativ i et sekulært samfunn.

3. Hvilke utfordringer ser du som viktige for Kirken nasjonalt og internasjonalt?
Vår kirke har først og fremst noe å lære av kirker hvor man opplever vekst og fornyelse. Mens kirken i Norge opplever nedgang, vokser kirkene i andre land fordi man klarer å tilpasse seg en moderne tid og kultur. Vi kan gjennom misjon bidra til utvikling, evangelisering og diakonal innsats i kirker i andre land med større utfordringer og færre ressurser enn oss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar