tirsdag 12. mai 2015

Askerkirkenes investeringsbudsjett 2015 - 2018

Hva som egentlig har skjedd, har jeg ikke klart å skaffe meg full oversikt over, men Asker menighetsråds prioriteringer til Asker kirkelige fellesråds investeringsbudsjett var ikke riktig gjengitt i saksutredningen sendt ut til fellesrådsmøtet 7. mai. Da jeg mottok innkallingen, sendte jeg umiddelbart beskjed til administrasjonen og rådets medlemmer om dette med kopi av vedtaket.

Asker menighetsråd prioriterte i sitt møte 17. mars følgende investeringsprosjekter:
2015: Flombelysning av Asker kirke og oppvarming av korpartiet
2016: Kirkerommets innredning og HC-toalett i kirken
2017: PA-anlegg og AV-utstyr
2018: HC-toalett i gravkapellet

I kirkesjefens saksutredning var følgende foreslått:
2015: kr 100 000 til oppvarming av korpartiet
2016: kr 600 000 flombelysning og kr 100 000 til varmestyring i kirken
2017: ingen ting
2018: ingen ting
De foreslåtte prioriteringene som menighetrådet gjorde vedrørende kirkerommets innredning, HC-toalett i kirken og PA/AV-anlegg var ikke omtalt. I stedet for HC-toalett i kirken var det foreslått et felles toalett for kirken, gravkapellet og kirkegården på plassen mellom kirken og gravkapellet. Dette er en løsning som Asker menighetsråd sterkt har gått imot da det ikke løser problemene for funksjonshemmede i noen av de aktuelle byggene, og HC-toalettet i Barnas katedral kan tilrettelegges for de som er på kirkegården. Heller ikke dette var omtalt i saksutredningen. Mye tyder på at menighetsrådets vedtak fra 17. mars ikke har vært kjent for kirkesjefen og derfor ikke er omtalt og vurdert i saksutredningen.

Jeg vurderte i møtet å be om utsettelse av saken for å få menighetsrådets prioriteringer vurdert før endelig vedtak. I stedet valgte jeg å fremme følgende tilleggsforslag på vegne av Asker menighet:
2015: kr 300 000 til kirkerommets innredning
2017: kr 1 000 000 til HC-toalett i kirken
2018: kr 500 000 til PA/AV-anlegg i kirken
2019: kr 1 000 000 til HC-toalett i gravkapellet
Kirkerommets innredning og PA/AV-anlegg foreslo jeg finansiert av de 3 mill kroner Asker kommune årlig bevilger til investeringer i Askerkirkene. Disse benyttes i hovedsak til orgler i Vardåsen og Heggedal kirker, og konsekvensen vil da bli et års utsettelse av disse prosjektene. HC-toaletter foreslo jeg finansiert ved en omprioritering av de foreslåtte 2 mill kroner til toalett på plassen mellom kirken og kapellet.

Mitt forslag fikk bare min stemme og ble derfor ikke vedtatt. Det ble i stedet bestemt at Asker menighetsråd kan omdisponere de bevilgede midler i 2016 til prioriterte prosjekter. Dette må gjøres innen neste fellesrådsmøte som er 28. mai. Videre ble det bestemt at kirkesjefen skulle ta en gjennomgang når det gjelder toalettløsningene for å vurdere muligheten av å imøtekomme Asker menighetsråds ønske.

Jeg opplever at min bekymring, som jeg har uttrykt ved protokolltilførsler i flere av fellesrådets møter, nå viser seg å bli realitet. Investering i kostbare pipeorgler tar så mye av ressursene de kommende årene at det går ut over viktige og nødvendig investeringer i de andre kirkene. Særlig kommer Asker menighet dårlig ut med null investeringskroner i 2017 og 2018. Jeg mener det er urimelig at en så stor andel av de årlige 3 mill kroner bevilget av Asker kommune skal gå til orgler. Her burde menighetene pålegges å skaffe mer egenfinansiering, eller fellesrådet burde søke kommunen om tilleggsbevilgninger til orgelinvesteringen. Da ville det vært mulig å gjennomføre flere av de viktige og nødvendige investeringene i de andre menighetene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar