søndag 26. april 2015

Valg til bispedømmerådet - min kandidatpresentasjon

Jeg har sagt ja til å være kandidat til valg på nytt bispedømmeråd i Oslo. Her er min kandidatpresentasjon som også er å finne på http://www.bd.kirken.no/oslo/index.cfm?id=421204:
  1. Hva er din kirkelige bakgrunn og hva har du vært mest engasjert i?
Gjerpen menighet, døpt og konfirmert. Engasjert i klubb, kor, speider og leiraktivitet i regi av Langesundsfjorden indremisjonsselskap. Gudstjenesteaktivitet på Vealøs sportskapell. Redaktør kristenrussavisa 1975
Grefsen menighet, studietida. Engasjert i stiftelsens Guds Fred. Ansvar for bokollektiv, leder av husgruppe, medansvarlig for gospelkveldene i Trefoldighetskirka på 70-tallet
Salangen menighet, 7 år. Bygde opp barne- og ungdomsarbeid tilknyttet NKSS - klubb og kor – etter kirkebrann/ny kirke. Var med på å starte retreater i nord etter Sandom-modellen
Asker menighet fra 1991. Søndagsskole og barneråd. Menighetsråd 10 år (nestleder, leder og medlem), fellesråd 6 år, kirkelig administrasjonsutvalg 4 år (leder). Drev KlubbEN og KlubbTO i 6 år, tilknyttet KFUK-M.
  1. Hva er din motivasjon for å stille til valg? Hvilke av begrepene «bekjennende», «åpen», «tjenende», «misjonerende» identifiserer du deg mest med?
Jeg har alltid følt at det er i den Dnk jeg har hørt hjemme. Jeg har vært opptatt av å folkeliggjøre gudstjenesten, gjøre den attraktiv for ungdom, særlig ved å gi rom for moderne musikkformer og kulturuttrykk. Etter et langt liv som frivillig i barne- og ungdomsarbeidet, har jeg nå10 års erfaring som folkevalgt, og ser at det er mulig å realisere ting man tror på og brenner for også i den sammenhengen. Jeg vil gjerne bidra med dette engasjementet på et høyere nivå.
For meg er det en sammenheng mellom bekjennende og åpen kirke. Vi har et trosgrunnlag som er gitt, men skal ha åpenhet for at folk kan nærme seg dette uten krav om sterk overbevisning eller deltakelse. Likeledes sammenheng mellom tjenende og misjonerende. Troen skal vise seg i handling, og gjennom handlingen viser vi hvem Kristus er.
  1. Hvordan stiller du deg til kirkelig vigsel av likekjønnede par?
Det er nødvendig at staten har trygge juridiske rammer for likekjønnede par som velger å leve forpliktende sammen. Kirkens rolle avhenger av hva vi vil kirken skal være – en seremoniarrangør ved livets begivenheter eller et trossamfunn forpliktet på bibel, bekjennelse og tradisjon, eller noe midt imellom. En folkekirke må sannsynligvis kunne leve med og tilrettelegge for flere syn. Hvordan vi skal klare det, vil være mitt fokus.
Mitt grunnsyn er kirkens tradisjonelle definisjon av ekteskapet som et forhold mellom mann og kvinne. En endring i dette egner seg ikke gjort gjennom en «folkeavstemming» eller en kampvotering etter politisk modell. Dette må avgjøres gjennom teologisk refleksjon og konsensusløsning. På nåværende tidspunkt forholder jeg meg til det bispemøtet har bestemt.
  1. Hvilke utfordringer og muligheter ser du i det endrede forhold mellom kirke og stat?
            Utfordringen er først og fremst å kunne beholde Dnk som en folkekirke som kan betjene hele               det norske folk med gudstjenester, ord og sakrament og kunne forestå kirkelige handlinger til               de som ønsker det. Hvordan kirkens økonomi skal sikres, er et viktig moment for å få dette til.             Dernest er det en utfordring å få etablert en tjenlig organisasjonsstruktur som ivaretar                           sognenes sentrale rolle uten for sterk sentral styring. Strukturutfordringen innebærer også å få             etablert en enhetlig arbeidsgiverlinje slik at alle ansatte har samme arbeidsgiver.
            Mulighetene ligger kanskje først og fremst i at den selvstendige rollen kan skape større                         selvbevissthet og engasjement for kirken. Vi må få menighetsmedlemmene engasjert i sin                   kirke, og endre holdninger som at «dette ordner det offentlig».
  1. Hvilke spesielle utfordringer står Oslo bispedømme overfor, og hva vil du ha ditt hovedfokus på?
Oslo bispedømme preges av mangfold og stor grad av innvandring/fremmede religioner, men også sekularisering. Religions-/livssynsdialog vil være viktig for kirken. En særlig utfordring vil det være å integrere kristne innvandrere i våre menigheter. Samarbeid med migrantmenighetene vil være en ressurs og inspirasjon til fornyelse i bispedømmet.
Fallende dåpstall blant medlemmene er en utfordring, men bispedømmet bør også være opptatt av at ungdom i større grad velger å tro. Å møte dem og gjøre kirken attraktiv for dem bør være en særlig utfordring.
Jeg har alltid vært opptatt av balanse mellom å bevare tradisjoner og å skape fornyelse i kirken. Mitt hovedfokus ligger på å skape en åpnere folkekirke ved å fokusere fornyelse og skape større rom for musikk- og kulturuttrykk folk kjenner seg fortrolig med.
  1. Hva ønsker du å tilføre Oslo Bispedømmeråd?
Med lang erfaring som leder, organisasjonskonsulent og personalrådgiver, samt erfaring fra kommunal og statlig virksomhet, mener jeg at jeg har viktig erfaring og kompetanse å bidra med inn i den omstillingsprosess kirken står overfor. Jeg kjenner de frivillige kirkelige organisasjoner godt etter et helt liv som frivillig i kirkelig barne- og ungdomsarbeid, og jeg har lyktes over gjennomsnittet med å rekruttere mange til slikt arbeid. Jeg tror derfor jeg kan tilføre bispedømmerådet noe om hvordan være en folkelig og åpen kirke og det å gjøre kirken attraktiv for brede lag av folket. Særlig ønsker jeg å tilføre rådet fokus og kompetanse på å bruke samtidens musikk- og kulturuttrykk for å nå ut til flere av kirkemedlemmene. Jeg ønsker å være en som utgjør en forskjell i bispedømmerådet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar