torsdag 2. april 2015

Morsomt menighetsrådsmøte

Skal ærlig innrømme at enkelte menighetrådsmøter kan være tunge og langdryge og av og til med annet resultat på saker enn det jeg ønsker meg, men møtet 17. mars var av den typen jeg ser tilbake på med stor glede! Det skyldes at 3 saker jeg lenge har vært opptatt av ble enstemmig vedtatt.

For det første ble det enighet om å sette igang en prosess for å gjennomføre endringer i kirkerommet i Asker kirke. Det handler bl.a. om å bytte ut de 4 fremste benkene med stoler for å skape større fleksibilitet i rommet. Saken har visstnok versert i menigheten i 30 år. Sist den var oppe til behandling - i 2009 - var jeg selv menighetsrådsleder. Dengang iverksatte en gruppe i kirkekoret en aksjon mot forslaget som dessverre falt med 1 stemmes overvekt.

Den andre saken var mitt forslag om å søke fellesrådet om midler til anskaffelse av et proft PA-anlegg i kirken. Har vi råd til ypperste pipeorgelkvalitet til vår tradisjonelle kirkemusikk, er det en selvfølge at vi også skal ha topp kvalitet når andre musikkstiler benyttes i gudstjenesten! Jeg fikk støtte av soknepresten, og det endte med et enstemmig vedtak. Om PA-anlegg er mulig å få igjennom også i fellesrådet er en annen sak....

Til sist var det forslaget om å dra igang en modernisering/oppussing av Askertun som ble vedtatt. Også her er vi avhengig av fellerådets vilje til å prioritere denne saken overfor kommunen. Asker kommune har imidlertid signalisert at bygget er modent for oppussing, så da er det bare å håpe at fellesrådet som leietaker følger opp. Jeg sitter jo i fellesrådet selv, og skal snakke for saken så godt jeg kan når den kommer opp på mai-møtet!

Oppussing av Askertun var mitt hovedmål for denne menighetsrådsperioden og årsaken til at jeg stilte til valg på nytt i 2011. Får vi til noe nå, bør jeg kanskje stille til en ny periode? Det kan være spennende å følge prosessen videre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar