tirsdag 4. november 2014

"Orgler og homofili"

"Du må jo forstå det, Håvard, at det i kirken er mer akseptert å være for eller imot homofili enn å ha sterke meninger om orgler!". Det var en kamerat av meg som sa dette da jeg forklarte ham min stemmegivning i saken om orgler under møtet til Asker kirkelige fellesråd 30. oktober. Jeg forklarte min stemmegivning med denne protokolltilførselen:

Jeg stemte imot forslaget om å jobbe aktivt for finansiering av kostbare pipeorgler til Heggedal og Vardåsen kirken av bl.a. følgende grunner:
  • Ved å gå til innkjøp av rimelige digitale kvalitetsorgler til Heggedal og Vardåsen kirker, vil begge disse kunne få orgel på plass i løpet av 2015 i stedet for å måtte vente til tidligst 2020.
  • Innkjøp av kostbare pipeorgler vil belaste fellesrådets økonomi så sterkt de kommende årene at andre viktige investeringsprosjekter vil bli skadelidende
  • Digitale orgler holder en så høy kvalitet at de fullt ut dekker de behov en moderne menighet har for å ivareta tradisjonell kirkemusikk og orgelpill. I en moderne menighet bør man legge til rette for et langt bredere musikk- og kulturuttrykk enn det et pipeorgel gir mulighet for, og da må økonomiske midler fordeles også til andre typer instrumenter, PA-anlegg m.v.
  • Pipeorgel som konsertinstrument bør i hovedsak ivaretas i kommunens hovedkirke som i særlig grad forventes å representere tradisjon og det folk forbinder med tradisjonell kirkemusikk. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar