mandag 20. oktober 2014

Alternativt forslag til vedtak, og protokolltilførsel

Asker kirkelige fellesråd behandlet i møte 16. oktober prioritering mellom orgler i Heggedal og Vardåsen kirker og innredning av kjelleren i Vardåsen kirke. Det ble først vedtatt å prioritere orgel i Heggedal kirke foran orgel i Vardåsen kirke. Finansiering skjer over fellesrådets budsjett og Heggedal menighets budsjett. Deretter ble det vedtatt å prioritere innredning av kjeller framfor anskaffelse av orgel i Vardåsen menighet. Kjellerne skal finansieres ved å søke Asker kommune om tilleggsbevilgninger.

Jeg fremmet forslag om å satse på kjelleren i Vardåsen kirke med økonomisk støtte fra kommunen, og samtidig anskaffe digitale orgler i både Heggedal og Vardåsen kirker innenfor fellesrådets og menighetsrådenes budsjett. Jeg fikk bare min egen stemme for dette forslaget.

For å markere min stemmegivning, fremsatte jeg følgende protokolltilførsel for å markere min grunngivning for å stemme mot å anskaffe kostbart pipeorgel til Heggedal kirke: Asker kirkelige fellesråd bør satse på rimelig digitalt kvalitetsorgel fremfor kostbart pipeorgel i Heggedal kirke. I en åpen folkekirke må vi gi rom for folkets kultur og legge til rette for en moderne gudstjenesteform med moderne kulturuttrykk. Tradisjonell kirkemusikk og orgelspill kan utmerket godt ivaretas med et digitalt kvalitetsorgel. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar