tirsdag 7. oktober 2014

Modernisering av Askertun

Et av mine mål for denne menighetsrådsperioden har vært å dra igang en oppussing og modernisering av Askertun for å gjøre stedet til et tidsriktig menighets- og ungdomssenter. Det har ikke vært lett. For det første måtte jeg kjempe mot krefter i fellesrådet som mente at man ikke skulle bruke kirkelige penger på Askertun fordi det er kommunen som eier bygget. For det andre var nok menighetsrådet ikke helt innstilt på å gå igang med nye prosjekter etter bygging av bandrom, ballbinge og lekeplass for barna. For det tredje skal jeg ikke legge skjul på at det kanskje også er en liten motsetning mellom de frivillige som vil ha et aktivitetshus og de ansatte som ser på Askertun som sitt kontorbygg. Et fjerde element har vært å finne en nødvendig balanse mellom utleievirksomhet og menighetsvirksomhet.

Jeg har vel i en periode mistet litt motivasjon til å stå på, men nå ser ting ut til å snu seg. Fellesrådet erkjenner at noe må gjøres med Askertun, og ressurser til dette omtales positivt i møtene. Menighetsråd og stab er også mer på hugget, og det er utarbeidet en behovsliste som er oversendt til eiendomsforvaltningen i kommunen. Der har imidlertid saken stoppet opp. Eiendomsutvalget i Asker menighet hadde møte mandag 6. oktober, og der ble det bestemt at kirkesjefen tar kontakt med kommunen for å få til et møte hvor vi kan få avklart hvilke planer kommunen har for vedlikehold av bygget.

Selv mener jeg at menigheten må sette ned en arbeidsgruppe som kan utrede menighetens behov og ønsker for Askertun. Vi må tørre å være ambisiøse og fremme planer for kommunen som viser hva vi kan få til med et moderne og tidsriktig bygg. Da tenker jeg både på sceneforhold i storsalen, et oppgradert kjøkken, en aktivitets-/ungdomsavdeling i "hula" og et moderne undervisningsrom. I tillegg kommer alle tekniske behov ved bygget knyttet til ventilasjon, lys, energiøkonomisering m.v. Jeg er klar til å sitte i en slik arbeidsgruppe, og gjerne dra arbeidet om nødvendig, og jeg vet flere som stiller hvis de blir spurt. Men for all del: la oss tenke stort og drømme om noe virkelig flott! Så kan vi heller kutte ned etter hvert på det som ikke er realistisk å få til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar