søndag 5. oktober 2014

Orgler i Asker-kirkene

Det har gått nesten 2 år siden jeg skrev et kort innlegg her på kirkebloggen min om anskaffelse av orgler til Vardåsen og Heggedal kirker. Det er forskjellige årsaker til at jeg har tatt denne skrivepausen, men orgeldebatten har jeg i hovedsak kjørt videre i Budstikka, se bl.a. http://www.budstikka.no/kultur/blaser-opp-til-orgelstrid-1.8188983

Fellesrådet vedtok i fjor, mot min ene stemme, å gå til innkjøp av kostbare pipeorgler til både Heggedal og Vardåsen kirker til en sum av i overkant av 7 millioner kroner. Menighetene skal bidra med sin del, fellesrådet med sine millioner, og så forventes det at Asker kommune kommer med en ekstabevilgning i millionklassen.

Mitt forslag har vært å kjøpe digitale kvalitetsorgler til en brøkdel av prisen. Da ville vi hatt penger igjen slik at vi kunne investert i andre spennende prosjekter også. Lydmessig ville et digitalt orgel være fullt ut tilfredsstillende for alle menighetsaktiviteter.

Nå ryktes det at politikerne neppe vil bevilge penger både til innredning av kjelleren i Vardåsen kirke og til nytt orgel. Vardåsen menighet må gjøre en prioritering. Det var en slik prioritering kirkesjefen ba om i 2013, men som ikke ble gjort. Man valgte å satse på at kommunen ville bidra til både orgel og kjellerinnredning.

Uansett menighetens prioritering, vil jeg på nytt foreslå at vi kjøper digitale kvalitetsorgler til både Heggedal og Vardåsen kirker. Det kan vi gjøre innenfor menighetenes og fellesrådets budsjettrammer. Så ber vi kommunen bidra til innredning av kjelleren i Vardåsen. Det er et tiltak som vil være nyttig både for kirken og nærmiljøet i forbindelse de pågående planene for Borgen-området.

Vi får se hva som skjer.... Flertallet bestemmer. Og så blir det spennende å se om politikerne følger fellesrådets vedtak dersom det videreføres som tidligere, eller om de gjøre en selvstendig og fri vurdering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar