onsdag 1. oktober 2014

Ingen forandringer i Asker kirke!

Det er blitt meg fortalt, at da Arne Sæther for snart 40 år siden foreslo å gjøre endringer i Asker kirke, gikk Senterpartiet i Asker til valg med følgene hovedparole under kultur: "Ingen forandringer i Asker kirke!". I 2009 satt jeg selv som menighetsrådsleder da vi behandlet forslag om å erstatte de 4 fremste benkeradene med stoler. Dengang var det Asker kirkekor som satte igang en kampanje mot forslaget som ble nedstemt med en stemmes overvekt.

På menighetsrådsmøte 16. september presenterte Arne Sæther igjen sine tanker om endringer i Asker kirke. Slik jeg tolker reaksjonene, var både sokneprest og kantor og andre ansatte positive til forslaget. Det samme lot menighetsrådsmedlemmene til å være. Det gir håp om at endringer kan gjennomføres!

Slik jeg forstår Arne Sæther, er hovedpoenget å flytte alterbordet ned mot midtgangen, nærmere gudstjenestedeltakerne, og bytte ut benker med stoler slik at menigheten kan sitte vendt mot hverandre i stedet for å sitte og se hverandre i nakken. Jeg synes det høres spennende ut.

Selv er jeg mest opptatt av fleksibiliteten. Å bytte ut de fremste kirkebenkene med stoler, gir mulighet for variasjon i gudstjenesten og annerledes bruk av kirken. Det gir mulighet for å tilpasse gudstjenesten og kirkens bruk til dagens utfordringer og behov, f.eks. når det gjelder bruk av band og andre instrumenter, dans og drama m.v.

Når menighetsrådet går igang med de konkrete planene, må man ikke glemme at kirken også trenger et moderne PA-anlegg for musikk og sang og utstyr for elektroniske presentasjoner. Gode og permanente løsninger for dette bør utarbeides samtidig med de endringene Arne Sæther har foreslått.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar