mandag 7. september 2015

STILL MEG NOEN ANDRE SPØRSMÅL OGSÅ!


Jeg begynner å bli lei av gang på gang kun å bli stilt spørsmålet om hva jeg mener om at kirken skal vie homofile og lesbiske par. Det være seg på menighetsrådets nominasjonsmøte, på stand i Asker, blant kolleger og venner eller i avisenes debattinnlegg. Spørsmålet om vigselsliturgi for samkjønnede par er viktig , men at svaret på ett enkelt spørsmål skal avgjøre hva folk stemmer ved kirkevalget, synes jeg underkommuniserer de andre utfordringene kirken står over for de neste 4 årene.

Stortingets kirkeforlik innebærer at Den norske kirke står overfor en av de største endingene siden reformasjonen der vi skal avvikle en statskirkeordning og etablere en folkekirke. Jeg ville gjerne blitt stilt de andre spørsmålene også, spørsmål som i mange sammenhenger er like viktige:

Jeg ville gjerne ha diskutert hvordan Den norske kirke kan være kirke i et mer og mer sekularisert samfunn. Jeg ville diskutert Dnk's privilgerte status i mangfoldssamfunnet. Og jeg kunne ønsket meg en diskusjon om kirken først og fremst skal være sermonimester ved livets begivenheter, eller være et fellesskap av de som ønsker å være "Jesu etterfølgere", eller noe midt imellom.

Jeg savner spørsmål om hvordan den fremtidige folkekirken skal organiseres, om hvordan økonomien skal sikres og om hvordan arbeidsgiveransvaret skal ordnes. Jeg ville drøftet om prester og andre ansatte skal ha samme arbeidsgiver, om soknepresten eller daglig leder skal lede menighetene, om prestene skal ansettes lokalt eller sentralt , om myndighet kan delegeres fra bispedømmeråd til prosti og sokn. Og hvordan skal vi velge våre biskoper?

Jeg hadde ønsket å få si noe om hva jeg mener om musikk i kirken. At vi kanskje burde gi rom for litt større bredde i en åpen folkekirke. Jeg ville gjerne ment noe om prestenes prekener, at de kanskje kunne vært litt mer engasjerende og utfordrende. Og så ville jeg gjerne svart på noen spørsmål om hva jeg mener om kirkens ansvar for de svakeste i samfunnet, om kirkens rolle i forhold til miljøutfordringene og om hvordan vi skal forholde oss til tidens flyktningestrøm.

Men hvis det er spørsmålet om vigsel av samkjønnede par som er det viktige, skal jeg ikke unndra meg å svare på det: I et moderne, mangfoldig og sekularisert samfunn er det underlig at presteskapet skal forestå offentlige oppgaver. Vigsel er et offentlig anliggende som offentlig myndighet selv bør ta seg av. Når stat og kirke skilles, er det en naturlig konsekvens at kirken frasier seg vigselsretten, eller at Stortinget bestemmer at tros- og livssynssamfunn ikke lenger skal ha denne oppgaven. Det mener også flertallet i Stålsett-utvalget om "Det livssynsåpne samfunn". Så kan de forskjellige tros- og livssynssamfunnene i etterkant av den offentlige vigselen selv gjennomføre de seremonier og markeringer de måtte ønske.

Skal så kirken ha forbønnshandling for samkjønnede par som har giftet seg offentlig? I utgangspunktet mener jeg dette er et lærespørsmål som bispekollegiet må avgjøre. Når de ser ut til å ha problemer her, tror jeg den beste løsning er at det enkelte menighetsråd tar avgjørelsen. Det vil være en god mulighet til å utvikle det lokalkirkelige demokrati og bygge en kirke som i mindre grad er sentralstyrt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar