tirsdag 4. august 2015

Veivalg for fremtidig kirkeordning

Jeg har vært med på behandlingen av to høringssvar til Kirkerådet om Veivalg for fremtidig kirkeordning, både i Asker menighetsråd og i Asker kirkelige fellesråd. Det har vært en tung og krevende oppgave og utfordrende for de som ikke er godt kjent med den kirkelige organisasjon eller har fulgt med i debatten om kirkeordningen.

Selv kan jeg ikke stå inne for alt som er skrevet i de to høringssvarene. Det er også betydelige forskjeller mellom dem. Skulle jeg kommentere alle punktene, ville jeg måtte skrive side opp og side ned her! Jeg nøyer meg med kort å peke på tre punkter som jeg er særlig opptatt av:

Sognet som kirkens grunnenhet. Sognet eller menigheten er kirkens grunnenhet. Jeg går inn for å delegere myndighet til soknet. Soknet bør blant annet kunne tilsette sine egne prester og andre ansatte, eventuelt med faglig bistand fra fellesrådet. Jeg er skeptisk til en sentralstyrt kirke. Sognet og menighetsmedlemmene er selv i stand til å ta ansvar for sin kirke.

En felles arbeidsgiverlinje. Det kan ikke være slik at prestene er ansatt i staten og de andre kirkelige ansatte er ansatt i fellesrådet/soknet. Prestene bør overføres til fellesråd/sokn. Jeg mener det er naturlig at soknepresten er menighetens øverste leder og at stillingen vi i Asker kaller daglig leder bør være en form for administrasjonsleder som avlaster sognepresten med de administrative oppgaver.

Medlemsavgift i kirken. Motstanden mot dette er betydelig da man er engstelig for at medlemmer melder seg ut av økonomiske grunner. Underliggende motiv er nok også en redsel for at kirken skal miste sin dominerende status som trossamfunn i Norge. Jeg tror gevinsten er større enn tapet, blant annet ved at medlemmene på denne måten knyttes sterkere til sin kirke/menighet og tar ansvar for denne. Hvordan medlemsavgiften skal innkreves, kan diskuteres. Kanskje ordningen i Sverige og Tyskland med en kirkeskatt til det tros- eller livssynssamfunnet man tilhører kan brukes?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar